DELTA Fiber

Nieuwe phishing-trends: ‘AI zorgt voor extra veiligheidsrisico’s’

24 november 2023

Deel dit artikel via

WhatsApp
LinkedIn

Oplichters gaan steeds geraffineerder te werk. Doordat ze nu ook gebruik maken van AI, wordt het voor consumenten moeilijker om nep van echt te onderscheiden, en dus om phishing te herkennen. We spreken met de expert bij DELTA Fiber.

Jacco Vasseur werkt als veiligheidsspecialist bij DELTA Fiber. Hij werkt bij het Network en Security Operations Center (NSOC), dat 24 uur per dag monitort op veiligheidsrisico’s en optreedt bij incidenten. 

Welke nieuwe technieken passen criminelen toe om mensen op te lichten?

'Kunstmatige intelligentie (AI) is de belangrijkste nieuwe ontwikkeling. Oplichters zetten AI steeds vaker in bij phishing. Dat maakt teksten geloofwaardiger (logischer en zonder spelfouten) en nagebootste stemmen levensecht. Het wordt daarom steeds lastiger voor onze klanten om nep van echt te onderscheiden. Dat maakt ze vatbaarder voor verschillende vormen van phishing, waaronder WhatsApp-fraude.’

‘Naast AI komt traditionele phishing steeds vaker voor. We komen complete callcenters tegen die zijn ingericht om mensen op te lichten, met medewerkers die draaiboeken hebben om slachtoffers zover te krijgen om privégegevens te delen. Ook minder professionele operaties maken nog altijd veel slachtoffers. Je “bank” die je mailt om opnieuw in te loggen, bijvoorbeeld. Wij blijven daar alert op.’

Wat gebeurt er als criminelen uit naam van DELTA nepmails versturen?

Het gebeurt wel eens dat we een mailtje ontvangen op [email protected] met de melding dat criminelen uit naam van DELTA nepmails versturen. De betreffende mail en site onderzoeken we dan om te kijken of het om phishing gaat. Afhankelijk van de professionaliteit van een aanval (vormgeving, taal, het gebruikte e-mailadres, vormgeving van de phishingsite) en het aantal berichten dat is verstuurd, waarschuwen we klanten en geven we ze tips om schade te voorkomen.’