We leveren het snelste internet van Nederland en vinden het belangrijk dat onze klanten daar zoveel mogelijk, ongestoord gebruik van kunnen maken. Zelfs bij onverwachte stroomstoringen, die steeds vaker voorkomen. Daarom hebben we onze eigen noodstroomvoorziening. DELTA Fiber’s Projectmanager André van de Kasteele legt uit hoe dat werkt.
Doordat we in Nederland steeds meer zonnepaneelparken en laadpalen voor elektrische auto’s hebben, is het elektriciteitsnet zwaar belast. Dat leidt tot stroomstoringen en bij netbeheerders tot veel onderhoudswerkzaamheden, maar ook tot frustratie bij klanten als internet, tv en de vaste telefoon plots niet meer werken. Als er ruimte voor is op het glasvezelverdeelpunt, hebben we daar een noodstroomvoorziening, ook wel UPS-systeem genoemd: Uninterruptible Power Supply. In essentie een noodbatterij die stroom levert als de reguliere stroomvoorziening wegvalt.
“Internetuitval willen we zoveel mogelijk voorkomen”, zegt André van de Kasteele. “Als geen ander weten wij dat een (goede en snelle) internetverbinding onmisbaar is. Voor consumenten, voor thuiswerkers, maar ook voor onze (groot)zakelijke klanten. Bijvoorbeeld ziekenhuizen en onderdelen van de vitale infrastructuur in Nederland vertrouwen op internet van DELTA Fiber.”
“Daarom voorzien we belangrijke knooppuntcentrales in ons netwerk zoveel mogelijk van een noodstroomvoorziening en investeren we in preventie. Met een uitgebreid glasvezelnetwerk als het onze, is er namelijk elke dag wel ergens kans op stroomuitval.”
Het kan gebeuren dat een glasvezelverdeelpunt wordt getroffen door een stroomstoring, terwijl een deel van de huishoudens dat is aangesloten op dat punt geen elektriciteitsproblemen ervaart. De bewoners merken dan dat het internet plotseling niet meer werkt en het tv-signaal wegvalt. Met een UPS-systeem voorkomen we dat klanten iets merken van de stroomstoring bij het glasvezelverdeelpunt.
“Onze UPS systemen leveren met volle loodzuurbatterijen minimaal twee uur aan stroom. Mogelijk werkt de reguliere stroomvoorziening dan weer. Omdat we daar niet op willen gokken, zorgen we dat er tijdig noodaggregaten op locatie aanwezig zijn, zodat deze de stroomvoorziening over kunnen nemen als de UPS-batterijen leeg zijn. Zo hebben we nog meer controle op de stroomvoorziening en merkt de klant niets van de stroomuitval op het glasvezelverdeelpunt.”
“We investeren flink in noodstroomvoorzieningen. Dit jaar zullen we op 225 locaties door heel Nederland een UPS geïnstalleerd hebben. We zitten momenteel al op de helft. Met deze UPS-systemen kunnen we het aantal uitvallen door stroomstoringen flink verlagen."
"Met het steeds zwaarder belasten van het stroomnet zal de kans van verstoringen op het stroomnet toenemen. Wij zullen blijven monitoren waar de knelpunten zitten of ontstaan en daar waar zinvol en mogelijk, maatregelen nemen om de impact van een stroomstoring te verkleinen.”
“Onze noodbatterijen zijn loodzuuraccu’s. Lithiumbatterijen zijn bekender. Die zijn geschikt voor regelmatig opladen en ontladen (zoals je je laptop gebruikt: dan weer aan de lader, dan weer zonder). Een batterij die je als noodstroomvoorziening gebruikt, blijft juist lange tijd ongebruikt — en moet dan ineens een volle lading afgeven. Daar is een loodzuurbatterij geschikt voor. Daarnaast zijn ze uitstekend recyclebaar. Om er zeker van te zijn dat onze UPS-systemen het altijd doen, laten we ze periodiek testen en onderhouden door onderhoudspartner DAEL.”